Nyck de Vries en Toyota winnen WEC 6h Imola

Nyck de Vries heeft zondag 21 april geschiedenis geschreven door als eerste Nederlander ooit het overall klassement van een race in het World Endurance Championship te winnen. Samen met zijn teamgenoten Mike Conway en Kamui Kobayashi brachten zei de Toyota GR010 Hybrid na 205 ronden als eerste over de finish.

De race begon met een startcrash waar meerdere Hypercars bij betrokken waren. Dit gebeurde ruim achter de 3 Ferrari 499P’s die vanaf de voorste 3 startposities mochten starten. Tot ongeveer halverwege de race was Ferrari vooraan te vinden, tot het begon te regenen. Ferrari dacht dat de regen niet door zou zetten en bleef op slicks buiten. Toyota, Porsche en BMW besloten wel voor regenbanden te stoppen. Toen Ferrari enkele ronden later alsnog besloot om naar regenbanden te wisselen was de achterstand te groot om nog in te halen.

De #7 Toyota kwam hiermee op kop te liggen, gaf de leiding tijdens de pitstops tijdelijk uit handen maar nam hem steeds weer over. In de slotfase werd het nog even spannend toen de #6 Porsche rondenlang binnen 1 seconde zat. Mede door een 5 seconden tijdstraf voor de Porsche kwam de overwinning voor Toyota niet meer in gevaar. Nyck de Vries schrijft geschiedenis door als eerste Nederlander het overall klassement van een WEC race te winnen. 2e werd de #6 Porsche, die eerder in Qatar al gewonnen had en als leider in de WK stand naar Spa af zal reizen. Het laatste plekje op het podium was voor de #5 Porsche.

Bron foto: Toyota Gazoo Racing

Ferrari had dit weekend de snelste auto, maar door de strategisch verkeerde beslissingen kwamen ze uiteindelijk niet verder dan een 4e, 7e en 8e plaats.

Robin Frijns had met zijn BMW teamgenoten Rene Rast en Sheldon van der Linde een beter weekend dan in Qatar. Geholpen door de wisselende omstandigheden finishten ze als 6e.

Een opmerkelijk beeld tijdens de natte omstandigheden was toen de LMGT3’s op slicks sneller waren dan de Hypercars op slicks. Ze waren niet alleen sneller qua rondetijd, ze gingen er op de baan ook werkelijk aan voorbij. Dit gebeurde allemaal ver uit de buurt van de enige Nederlandse afvaardiging in de LMGT3 klasse.

Morris Schuring en zijn teamgenoten in de #91 Porsche lagen ver achter. Teamgenoot Yasser Shahin crashte al voor de start. Hiervoor kregen ze een 1 minuut stop/go penalty en stonden ze een lange tijd in de pits voor reparaties. Meer dan een 16e plaats op 16 ronden achterstand van de winnaar zat er dan ook niet in.

Bron foto: Manthey Racing

De grote winnaar in de LMGT3 klasse was BMW, dat een 1-2 scoorde. Publiekslieveling en thuisrijder Valentino Rossi scoorde met zijn 2e plaats zijn eerste podiumplaats op WK niveau.

De volgende race in het FIA World Endurance Championship vind op 11 Mei plaats in Spa-Francorchamps, de thuisrace voor de Nederlandse coureurs. Sportscar Nederland zal samen met Volgaspics.nl live aanwezig zijn bij deze race om ter plekke verslag te doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait