Vandaag is de bijgewerkte deelnemerslijst voor de 24 uur van Le Mans gepresenteerd. Hierop zijn inmiddels alle stoeltjes gevuld en weten we dat er 8 Nederlanders aan de start zullen staan.
De laatste Nederlanders die aan de deelnemerslijst toegevoegd zijn, zijn meervoudig Porsche Cup kampioen Larry ten Voorde en Bent Viscaal. Ondanks zijn ruime ervaring met Porsche, zullen Ten Voorde in Le Mans niet met een Duitse auto aan de start zien. Voor de verandering zullen we hem met een Italiaans raspaard van JMW Motorsport in actie zien. Zijn 2e Le Mans gaat hij in een Ferrari 296 LMGT3 rijden. Morris Schuring is met zijn vaste WEC deelname de enige Nederlandse LMGT3 tegenstander voor Ten Voorde.
Bent Viscaal zien we wederom terug in LMP2, dit keer in de #9 Proton Competition. Het team waarvoor hij ook in de ELMS rijdt echter in Le Mans met de teamgenoten uit de ELMS zusterauto. In LMP2 komt hij met Job van Uitert en Nicky Catsburg 2 andere Nederlanders tegen.
In Hypercar neemt Renger van der Zande als IMSA deelnemer in de Cadillac het op tegen WEC deelnemers Nyck de Vries in Toyota en Robin Frijns bij BMW.
Naast de Nederlandse inbreng zijn ook de Belgen weer ruim vertegenwoordigd met 6 coureurs en 4 auto’s. Het Belgische WRT team is het officiële BMW fabrieksteam en brengt daardoor onder Belgische vlag 2 BMW Hypercars en 2 BMW LMGT3’s aan de start. In Hypercar nemen de broers Vanthoor het tegen elkaar op. Laurens in Porsche en Dries in een BMW. Stoffel Vandoorne verschijnt namens Peugeot aan de start.
Ook in LMGT3 staan er 3 Belgen aan de start en alle 3 zijn het kanshebbers voor de overwinning. Sarah Bovy komt wederom voor Iron Dames in actie. Gezien de kwalificatieresultaten zit het met haar snelheid wel goed, maar in de races zijn de Iron Dames tegen veel pech opgelopen. Tom van Rompuy heeft met Rui Andrade en Charlie Eastwood 2 sterke teamgenoten en met TF Sport een sterk team tot zijn beschikking. Maar de Corvette is nog een nieuwe auto voor het team dat we vooral als Aston Martin specialist kennen. De 3e Belg is Maxime Martin, met meervoudig MotoGP kampioen Valentino Rossi als teamgenoot is deze auto absoluut één van de sterren van de race waar veel aandacht naar toe zal gaan.
Wat leert deze deelnemerslijst ons nog meer?
- Ondanks recent een langeafstandtest met Porsche, gaat Sebastiaan Vettel in 2024 nog niet zijn Le Mans debuut maken. Iets waar velen misschien wel op gerekend en zeker op gehoopt hadden. Nick Tandy, Felipe Nasr en Mathieu Jaminet gaan met de #4 Porsche rijden
- Ferdinand Habsburg staat nog altijd bij Alpine op de lijst. Bij een test in Spanje heeft hij zijn rug gebroken waardoor hij Imola al heeft moeten missen en komend weekend ook de 6 uur van Spa over heeft moeten slaan. Reservecoureur Jules Gounon is in beide gevallen zijn vervanger geweest. De vraag is nog of Habsburg op tijd hersteld is voor Le Mans.
- Formule 2 kampioen Felipe Drugovich gaat naast Pipo Derani en Jack Aitken in de #311 Whelen Cadillac van start. In ELMS rijdt Drugovich in LMP2 bij Vector Sport, in Le Mans zal dit plekje overgenomen worden door de ervaren Fransman Patrick Pilet.
- Alex Quinn sluit bij PH Hyett en Louis Deletraz aan bij AO by TF. Een auto die we mogelijk weer als Rexy livery gaan zien.
- Bij Nielsen Racing kreeg Albert Costa tijdens het ELMS weekend in Paul Ricard te horen dat hij geen deel uit zal maken van hun Le Mans line-up, ondanks dat hij bij de publicatie van de eerste lijst in februari daar wel op stond. In zijn plaats zullen de ervaren Deen David Heinemeier Hansson, 2023 LMP2 Le Mans winnaar Fabio Scherer en 2023 ELMS kampioen Kyffin Simpson voor Nielsen rijden.
- Doordat Alex Lynn in Le Mans verplichtingen bij Cadillac heeft, komt zijn ELMS LMP2 plekje bij Algarve Pro Racing vrij. Roman de Angelis zal zijn plek in de #25 overnemen.
- Bij Duqueine hebben we in de ELMS met Niels Koolen Nederlandse inbreng. Blijkbaar is dit alleen voor de ELMS want in Le Mans zien we John Falb instappen.
- Panis Racing heeft Rodrigo Sales, Mathias Beche en Scott Huffaker weten te strikken.
- DKR Engineering komt met Laurents Hörr, Rene Binder en Alexander Marschull aan de start
In LMGT3 zien we ook een aantal veranderingen.
- Proton Competition heeft gepensioneerd coureur en teambaas Christian Ried nog op de lijst staan voor de #44 Ford Mustang. Lang werd gedacht dat dit een zogenoemde placeholder was die terug getrokken zou worden zodra Proton een extra Porsche 963 Hypercar zou ontvangen, zodat deze als 1e reserve door zou schuiven. Ried heeft recent tegenover Dailysportscar.com verklaard geen intentie te hebben om zijn racehelm weer op te zetten. Onduidelijk is dus nog wat er met deze auto gaat gebeuren.
- GR Racing had naast eigenaar Mike Wainwright nog 2 plaatsen vrij. Deze zijn nu opgevuld door een oude bekende voor GR Racing. Riccardo Pera. Doordat ze dit jaar overgestapt zijn naar Ferrari kunnen ze gebruik maken van de diensten van Ferrari coureur Daniel Serra.
- Vorige week werd al aangekondigd dat het Deense Formula Racing met vader en zoon Laursen de plek van Spirit of Race over zou nemen. Nu kennen we ook de verrassende naam van de 3e coureur: Jordan Taylor. Het zal de eerste keer worden dat hij in een andere auto als Corvette zal starten.