Hypercar Rijdersnieuws

Het einde van het 2024 sportscar seizoen nadert maar de teams zijn al met seizoen 2025 bezig. De ene aankondiging volgt kort na de andere, laten we die transfers en aankondigingen eens op een rij zetten.

Aston Martin

Aston Martin heeft nog niet bekend gemaakt welke coureurs de 2 Valkyries gaan besturen tijdens het Hypercar/IMSA GTP seizoen. Wel is bekend dat het test- en ontwikkelwerk door Darren Turner, Mario Farnbacher en Harry Tincknell gedaan is. Waarbij het zeer aannemelijk is dat Tincknell ook 1 van de racecoureurs gaat worden.

Ferrari

Bij het Ferrari fabrieksteam zijn er geen veranderingen. De rijders line up voor zowel de #50 als #51 blijven gelijk. Beiden hebben aangetoond in staat te zijn Le Mans te kunnen winnen en dus zijn ze bij Ferrari tevreden. Met het oog op de toekomst krijgt LMP2 coureur, en broer van Ferrari F1 coureur Charles, Arthur Leclerc de kans om de Ferrari 499P te testen tijdens de Rookie test in Bahrain.

Bij de #83 AF Corse Ferrari is er wel een verandering aanstaande. Phil Hanson stapt van Jota Porsche over naar Ferrari, waar hij Robert Schwartzman zal vervangen die waarschijnlijk Indycar gaat rijden. Hoewel nog niet officieel bevestigd is het de verwachting dat Yifei Ye en Robert Kubica bij AF Corse blijven.

Toyota

Toyota Gazoo Racing heeft op het moment van schrijven nog niets bekend gemaakt over hun 2025 line up.

Porsche

Bij Porsche gaat er in 2025 veel veranderen. Hoewel Andre Lotterer onderweg lijkt om met Porsche Wereldkampion WEC 2024 te worden is er wel al bekend gemaakt dat zij afscheid van elkaar gaan nemen. Ook voor Fred Makowiecki is er in 2025 geen plaats meer bij Porsche. Aan de andere kant van de oceaan wordt er in het IMSA programma afscheid genomen van Dane Cameron. Porsche kiest er voor om in 2025 de 6 uurs WEC races met 2 coureurs per auto te rijden. Kevin Estre en Laurens Vanthoor blijven een duo in de #6 auto. Michael Christensen gaat de #5 auto delen met Julien Andlauer. Andlauer heeft promotie verdiend door indruk te maken in de privateer Proton Porsche. Matt Campbell stapt over naar IMSA maar zal samen met Mathieu Jaminet wel de 8 en 24 uur WEC races als 3e coureur in stappen. Andersom zullen Vanthoor en Estre hun IMSA collega’s bijstaan in de IMSA Endurance races.

Proton Competition is voornemens een 2e Porsche voor het 2025 WEC seizoen in te zetten, mogelijk ten koste van hun IMSA programma. In dit IMSA programma reed de Nederlander Bent Viscaal, wellicht geeft dit hem een kans op het hoogste WEC niveau. Tijdens de rookie test zien we een andere Nederlander kennis maken met de Porsche 963. Porsche Cup specialist Larry ten Voorde. Ook Charlie Wurz, zoon van Le Mans winnaar Alex Wurz, en voormalig Isotta Fraschini coureur Antonio Serravalle mogen de Porsche 963 proberen.

Cadillac

Bij Cadillac zien we niet alleen bij de coureurs verandering. Hertz Team Jota neemt de rol van Cadillac fabrieksteam over van Chip Ganassi Racing. Over de coureurs in het WEC is nog niets bekend gemaakt. Maar dat huidig Jota coureur Will Stevens als 3e coureur de IMSA Endurance races voor Cadillac gaat rijden lijkt wel een hint te zijn. Hetzelfde geldt voor Frederik Vesti. Charlie Eastwood en Daniel Juncadella mogen bij de rookie test in Bahrain plaats nemen in de Cadillac en lijken daarmee dus ook één van de kandidaten voor 2025 te zijn. Ook van Cadillac fabrieks coureur Earl Bamber wordt er verwacht dat hij naast zijn IMSA seizoen voor Jota in het WEC gaat rijden.

BMW

Bij BMW is er nog geen besluit genomen over het 2025 seizoen. Tijdens de rookie test in Bahrain mag Valentino Rossi de BMW M Hybrid V8 testen. Maar of dit alleen een beloning is voor zijn PR werk voor BMW en WRT of dat hij ook serieus een kanshebber voor een Hyperar stoeltje is weten we eigenlijk niet. Mede doordat Rossi onlangs aangegeven heeft meer tijd aan zijn familie te willen besteden. BMW GT coureurs Daniel Harper en Max Hesse krijgen in Bahrain ook een kans om kennis te maken met de Hypercar.

Alpine

Bij Alpine zien we vlak voor de laatste race van het 2024 seizoen al een verandering. Nicolas Lapierre stopt per direct als coureur en blijft als sportief directeur bij het team. Testcoureur Jules Gounon zal hem in Bahrain vervangen, zoals hij eerder in het jaar ook al deed voor de geblesseerde Ferdinand Habsburg. Voor 2025 is er nog geen besluit genomen. Maar het een en ander is afhankelijk of Mick Schumacher zijn gedroomde F1 zitje kan bemachtigen en wat de plannen zijn met Alpine Junior coureurs als Victor Martins. Martins mag de rookie test in Bahrain rijden. De naam van Porsche coureur Fred Makowiecki wordt ook genoemd.

Lamborghini

Op dit moment is de toekomst van het Lamborghini Hypercar programma onzeker. De verplichting om 2 auto’s in te zetten schijnt lastig binnen hun budget te passen. Er is dan ook nog niets bekend over hun 2025 rijders line up.

Peugeot

Al vroeg in het jaar maakte Nico Müller bekend dat hij Peugeot aan het einde van het seizoen gaat verlaten. Kort daarop werd bekend dat de jonge en snelle Deen Malthe Jakobsen zijn vervanger zal zijn. Tijdens de rookie test krijgen voormalig F2 coureurs Theo Pourchaire en Clement Novalak de kans om kennis te maken met de Peugeot 9×8.

Acura

Zoals onlangs al bekend gemaakt werd heeft Renger van der Zande Cadillac verlaten. Kort daarna maakte hij bekend naar Acura over te stappen. Dit is voor IMSA, maar Honda heeft al langere tijd interesse om de ARX-06 naar Le Mans of het WEC te brengen. Het is op dit moment de enige Hypercar/GTP auto die niet in het wereldkampioenschap ingezet wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait