- V-8-twinturbomotor voor het eerst succesvol gestart op het hoofdkantoor van Hyundai Motorsport in Frankfurt, Duitsland
- Succesvol moment markeert het einde van acht maanden van eerste motorontwikkelingswerk door de ervaren aandrijflijnafdeling van Hyundai Motorsport
- GMR-001 Hypercar zal Genesis Magma Racing in 2026 naar het FIA World Endurance Championship (WEC) en in 2027 naar het IMSA SportsCar Championship (IMSA) brengen
- Ingenieurs zullen nu banktests uitvoeren met motor- en andere aandrijflijncomponenten voordat de eerste runs op het circuit later dit jaar plaatsvinden
De V-8-twinturbomotor die de Genesis GMR-001 Hypercar van stroom zal voorzien, heeft met succes een eerste start voltooid op het hoofdkantoor van Hyundai Motorsport in Frankfurt, Duitsland, en heeft daarmee een belangrijke mijlpaal bereikt voor Genesis Magma Racing.
Hyundai Motorsport-ervaring achter het motorontwikkelingsproces
Onder toezicht van Hyundai Motorsport’s Head of Powertrain Julien Moncet en Engine Workshop Leader Rob Benson verliep de opstartprocedure eind februari precies zoals gepland, begroet door applaus van de verzamelde ingenieurs en ontwerpers die verantwoordelijk waren voor het tot leven brengen van de motor. Het evenement – door Genesis Magma Racing Team Principal Cyril Abiteboul omschreven als de eerste “hartslag” van het project – markeerde een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de motor en voor de gehele GMR-001 Hypercar die Genesis Magma Racing in 2026 naar het FIA World Endurance Championship (WEC) zal brengen. De motoren voor Hyundai’s FIA World Rally Championship (WRC)-auto’s worden sinds 2017 in eigen huis geproduceerd door Hyundai Motorsport. Begonnen met een handvol ingenieurs in 2013, is de aandrijflijnafdeling van het team uitgegroeid tot een ontwerp-, werkplaats-, test- en softwareafdeling, waardoor ze de brede kennis en ervaring hebben die nodig is om de motor te ontwerpen en te bouwen voor Hyundai Motorsport’s eerste stappen in de endurance racerij. “Hyundai Motorsport vormt de ruggengraat van Genesis Magma Racing”, aldus Abiteboul, “en de ontwikkeling van de motor voor de GMR-001 Hypercar is daar het perfecte bewijs van. We beschikken bij Hyundai Motorsport over een enorme expertise, dus voor de ontwikkeling van de aandrijflijn voor de GMR-001 was het vanzelfsprekend om een beroep te doen op de mensen die we hebben.” Moncet voegde eraan toe: “We hebben een zeer sterk team bij Hyundai Motorsport. We hebben iedereen die samen aan de aandrijflijn werkt, dus de communicatie tussen de afdelingen is zeer goed en er wordt informatie teruggekoppeld tussen simulaties. Dit kan het ontwikkelingsproces versnellen en het betekent dat we direct kunnen aanpassen zodra we iets zien, zonder tijd te verliezen.”
Motorontwerp gebaseerd op WRC-sterktes
De basisarchitectuur van de V-8-motor is afgeleid van de vier-in-lijn motor die de WRC-uitdager van Hyundai Motorsport aandrijft. De twee units delen ongeveer 60 procent van hun onderdelen. De vier-in-lijn motor is op zijn beurt gebaseerd op de Global Race Engine-reglementen van de FIA en vormt een sterke en grondig geteste basis voor de motor van de GMR-001 Hypercar. “De vier-in-lijn motor is een zeer, zeer geavanceerde, zeer efficiënte motor”, aldus François-Xavier Demaison, technisch directeur van Hyundai Motorsport. “Het is een echte racemotor, dus een uitstekende basis voor de ontwikkeling van een motor voor het WEC. Rallyrijden is een soort endurancerace, dus voor een motor voor de 24 uur van Le Mans is het een goed uitgangspunt.” Demaison vervolgde: “Met de tijd die we hadden om de motor te ontwikkelen, wisten we meteen dat we niet genoeg tijd hadden om een volledig nieuwe motor vanaf nul te ontwerpen. Voor het hoofdonderdeel van een motor heb je veel tijd nodig om te ontwerpen, te valideren en natuurlijk te produceren. Elk onderdeel moet over vele kilometers worden getest en de vier-in-lijn motor van onze World Rally Championship-auto heeft zich al ruimschoots bewezen. Het werd een logische stap om zoveel mogelijk onderdelen van de viercilinder over te nemen.” Het ontwerp van de V8-motor begon in juni 2024 en werd vier maanden later voltooid. De assemblage van de eerste motor werd begin dit jaar gestart, net op tijd voor de geplande opstart. “Het eerste deel van het project was om wat we wisten van de WRC-motor te extrapoleren naar de enduranceraces”, aldus Moncet, “en vervolgens hebben we ons gericht op het verbeteren van aspecten zoals efficiëntie en betrouwbaarheid, ontwerp en simulatie, en werkten we hand in hand om de motor te definiëren. De assemblage van de eerste motor kost altijd wat meer tijd, omdat we extra aandacht besteden aan de details omdat we de motor niet kennen. We moesten de documentatie samen bestuderen en ontwikkelen. Het duurde ongeveer drie of vier weken, maar we hebben de eerste start precies volgens planning voltooid.” Verdere technische details van de motor en aandrijflijn zullen later in het ontwikkelingsproces worden onthuld.
Volgende fase van de motortests
De succesvolle eerste start markeert het einde van de eerste ontwikkelingsfase en luidt tegelijkertijd de volgende fase in. Ingenieurs van Hyundai Motorsport, die samenwerken met hun Collega’s van Genesis Magma Racing zullen zich nu richten op het uitvoeren van een reeks tests op de testbank met de motor, voordat deze eerst wordt aangesloten op de versnellingsbak van de auto en uiteindelijk op de hybride unit die standaard is voor alle auto’s met de Le Mans Daytona h (LMDh)-specificaties. Abiteboul lichtte de toekomstige stappen voor de motorontwikkeling toe: “Na de eerste start en de eerste toeren in een stabiele toestand, zullen we geleidelijk meer warmte aan het systeem toevoegen en lange runs uitvoeren. Vervolgens kunnen we met verschillende dyno’s dynamischer testen en de cycli die de motor op een circuit zoals Le Mans zal maken, nauwkeuriger reproduceren. We kunnen testen met de versnellingsbak en het hybride systeem totdat we de volledige aandrijflijn hebben.” Gezien de relatief korte tijd die nog rest voor het geplande competitiedebuut van de GMR001 Hypercar aan het begin van het WEC-seizoen van 2026, zullen deze tests cruciaal blijken voor de ontwikkeling van de aandrijflijn – en het oplossen van eventuele kleine problemen – vóór de start van de tests op het circuit later dit jaar.
Bron: Persbericht Genesis Magma Racing