Zondag 20 april werd de 2e race van het World Endurance Championship verreden in het Italiaanse Imola. Na de 1-2-3 finish in Qatar begon Ferrari als kampioenschapsleiders aan hun thuisrace. Nadat ze in de kwalificatie beslag wisten te leggen op de eerste startrij, begon Ferrari ook in Imola weer als favoriet aan de race.
In een race die zich kenmerkte door de bandenstrategie reden Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi de #51 Ferrari vanaf pole naar de overwinning. De 2e plaats was voor onze landgenoot Robin Frijns samen met Rene Rast en Sheldon van der Linde in de WRT BMW M Hybrid V8. Een sterke race van BMW. Gestart vanaf een 13e positie en onderweg moest de achtervleugel vervangen worden vanwege een aanrijding met Toyota. Het podium werd gecompleteerd door de Alpine van Mick Schumacher, Jules Gounon en Fred Makowiecki. De andere Nederlander in de Hypercar klasse, Nyck de Vries finishte met zijn Toyota GR010 Hybrid op een 7e plaats. Afgezien van Aston Martin had elke fabrikant een auto in de top 10. Wat de competitie in deze klasse maar weer eens bevestigd.
In LMGT3 ging de overwinning naar de Manthey 1st Phorm Porsche. Richard Lietz wist in de slotfase de BMW M4 LMGT3 van Valentino Rossi, Ahmed Al Harthy en Kelvin van der Linde nipt voor te blijven. Na 6 uur racen was het verschil op de streep maar 0.4 seconde. Op plaats 3 en 4 finishten beide Lexus RC F LMGT3’s van Akkodis ASP Team
De enige Nederlander in LMGT3, Lin Hodenius in de Iron Lynx Mercedes-AMG LMGT3, kon weinig potten breken. Meer dan een anonieme 13e plaats zat er niet in.
De volgende race is al over 3 weken. Op 10 mei strijkt het WEC circus neer in Spa-Francorchamps. De thuisrace voor de Nederlandse en Belgische coureurs en ook voor Sportscarnederland. Deze site zal het gehele weekend ter plekke aanwezig zijn om verslag te doen van de race.
03_Classification_Race_Hour-6