Persbericht FIA WEC:
Ferrari heeft de handschoen neergegooid voor zijn FIA World Endurance Championship-rivalen in de Qatar 1812km, terwijl het ‘steigerende paard’ naar een overtuigende één-twee-drie finish galoppeerde in de openingsrace van 2025.
De Ferrari AF Corse 499P Hypercar kwalificeerde zich op pole position in de handen van Antonio Giovinazzi, en alle drie de Italiaanse auto’s genoten van een periode aan de kop van het 18-koppige veld in de tien uur durende race. De #51, bemand door James Calado, Alessandro Pier Guidi en Giovinazzi, leek de controle te hebben tot een derde van de race, toen de laatste een drive-through penalty kreeg voor een overtreding onder Virtual Safety Car-omstandigheden, waardoor hij naar de staart van de top tien zakte.
Vanaf de achtste plaats op de grid nam de privé-gecontroleerde #83 AF Corse-inzending het stokje over, nadat hij de #50 ‘fabrieks’-auto had ingehaald toen deze door de #15 BMW in een spin werd geduwd. De scharlakenrode en gele Ferrari’s zouden vervolgens een duel om de suprematie aangaan, waarbij elk op verschillende momenten de waarschijnlijke winnaar leek.
In de auto die hij deelde met Nicklas Nielsen en Miguel Molina, produceerde Antonio Fuoco een geweldige stint om Robert Kubica in te halen tijdens de laatste pitstopfase, waarna hij de Pole succesvol afhield tot aan de geblokte vlag om de eerste overwinning van het seizoen veilig te stellen.
“Allereerst wil ik het hele team bedanken voor ieders werk in de winter”, reflecteerde de winnaar. “We hebben ons heel goed voorbereid en hoewel we wat ups-and-downs hadden in de race, pakte het uiteindelijk duidelijk goed uit.
“Een driedubbele finale met de banden aan de linkerkant maakte het behoorlijk intens, omdat ze (de #83 en #51) behoorlijk snel kwamen. Ik moest proberen de banden en het tempo te beheren, maar we hebben het werk gedaan. P1, P2 en P3 voor het team veiligstellen is een historisch resultaat en nu proberen we het momentum vast te houden voor de volgende.”
Kubica hield stand onder aanhoudende late druk van een aanstormende Pier Guidi op nieuwere Michelin-banden en hield stand om de tweede plaats veilig te stellen voor AF Corse naast Yifei Ye en nieuwe rekruut Philip Hanson, waarbij ze de finishlijn passeerden met een schamele drie tienden van een seconde voorsprong op de Italiaan – en nauwelijks twee seconden verwijderd van de overwinning.
Na een reeks straffen te hebben gekregen, bracht een late safety car-interventie de #51-crew weer in de strijd en de derde plaats zorgde voor een indrukwekkende top drie-uitsluiting voor Ferrari – voor het eerst sinds de editie van 1967 van de 24 uur van Daytona.
BMW M Team WRT eindigde als vierde met zijn #15 BMW M Hybrid V8 bestuurd door Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en ex-Formule 1-ster Kevin Magnussen, ondanks dat de auto al vroeg in de race terugviel door een probleem met de pitsnelheidsbegrenzer en een botsing met een LMGT3-auto.
De regerend constructeurskampioen Toyota claimde de vijfde en zesde plaats met zijn twee GR010 Hybrids, waarbij de #8 de zusterauto leidde die op de achterste rij van de grid was gestart.
Cadillac Hertz Team JOTA had de meeste reden om zich aan het einde van de race gegriefd te voelen, met een beste finish van achtste voor de #12 V-Series.R Hypercar, wat helemaal niet representatief was voor zijn tempo. Earl Bamber stormde van de 17e naar de derde plaats na een vroege spin, alleen om Alex Lynn en Jenson Button met elkaar in contact te laten komen terwijl ze op de eerste en tweede plaats stonden bij een daaropvolgende safety car-herstart, waardoor de kansen op succes van beide teams werden vernietigd.
Alpine Endurance Team zag er in de openingsfase ook sterk uit, want de #35-auto reed zelfverzekerd als derde in de handen van Ferdinand Habsburg voordat hij terugviel, terwijl de winnaar van Qatar van vorig jaar, Porsche, met een enkel punt wegkwam voor de tiende positie met de #5 Porsche Penske Motorsport-inzending, terwijl de 963 de hele tijd worstelde om snelheid te krijgen.
Juncadella graaft diep om Corvette’s sterke vorm voort te zetten
Fans werden getrakteerd op een spannend gevecht om de suprematie in LMGT3, toen Daniel Juncadella in TF Sport’s #33 Corvette een laatste uur uitdaging van Grégoire Saucy in United Autosports’ McLaren afweerde, met minder dan een halve seconde scheids tussen het duellerende paar na een adembenemende sprint naar de vlag.
Een overwinning voor de ‘Vette leek onwaarschijnlijk toen hij in de kwalificaties slechts als 13e op de grid stond, maar het bleek een geluksgetal te zijn toen Juncadella, Jonny Edgar en Ben Keating terugvochten na een paar vroege fouten om de geweldige vorm van de Amerikaanse auto te behouden, na een dubbel podiumresultaat in de finale van vorig seizoen in Bahrein en een overwinning in Daytona.
“Als ik naar mijn hartslag kijk, denk ik dat ik [in de laatste fase van de race] gemiddeld 35 bpm hoger zat dan tijdens de eerste stint, dus dat zegt eigenlijk alles!” grapte Juncadella. “We hoopten op een goede start van het seizoen, misschien een top vijf, maar we waren niet superzeker over het kunnen vechten voor een podium, en uiteindelijk wonnen we! Het smaakt geweldig!”
Achter Saucy, United Autosports-nieuwkomer Sébastien Baud en James Cottingham, hield Timur Boguslavskiy twee fabriekscoureurs in de laatste ronden achter zich om het podium af te ronden op de derde plaats voor The Bend Team WRT, waarbij hij Ben Barnicoat (Lexus) en Alessio Rovera (Ferrari) op afstand hield toen het trio met 0,343 seconden voorsprong over de finishlijn raasde.
Nyck de Vries werd met zijn Toyota op P6 de beste Nederlander. Robin Frijns werd in zijn BMW 7e. De Mercedes van Lin Hodenius viel uit.
De tweede ronde van de FIA WEC-campagne van 2025 – de 6 uur van Imola, in Italië – vindt plaats van 18 tot en met 20 april.