CLX Motorsport begon hun MLMC LMP3-titelverdediging het beste in Barcelona met een 1-2 finish, geleid door de nr. 97 Ligier JS P325-Toyota van Cedric Oltramare en regerend MLMC Drivers’ Champion David Droux.
De overwinning in LMP3 Pro/Am ging naar de nr. 66 Rinaldi Racing Ligier van Steve Parrow en Griffin Peebles, terwijl de nr. 33 Kessel Racing Ferrari 296 GT3 van Murat Cuhadaroglu en David Cleto Fumanelli de overwinning in GT3 pakte.
De race werd onderbroken door twee Safety Cars voor een incident bij bochten 9 en 10 toen de nr. 83 Iron Dames Porsche bestuurd door Marta Garcia werd geraakt door de nr. 51 AF Corse Ferrari van Eliseo Donno, de Porsche ging met hoge snelheid de vangrails in voordat hij terug op de baan stuiterde. De race werd met een rode vlag afgelast en Marta Garcia stapte uit de zwaar beschadigde auto en liep weg naar de medische auto, terwijl de 24-jarige Spaanse coureur naar het ziekenhuis werd gebracht voor voorzorgscontroles.
Na reparaties aan de vangrail en het vrijmaken van puin van de baan werd de race hervat achter de Safety Car en de race ging groen met nog 21 minuten op de klok.
De race werd geleid door de nr. 97 Ligier van David Droux, die zijn teamgenoot Pierre-Alexander Provost hem in bedwang hield in de nr. 87 CLX Motorsport Ligier.
Er werden nog twee Full Course Yellow-periodes afgekondigd om de nr. 62 Bretton Racing Ligier uit de T10 grindbak te halen en de tweede was om een groot stuk puin van de baan te halen.
In de laatste 8 minuten van de groene vlag-race behielden de twee CLX Ligiers hun voorsprong, waarbij de nr. 29 Forestier Racing by VPS Ligier als derde eindigde, ondanks een tijdstraf van 10 seconden voor het overschrijden van de witte lijn bij de pitstraat eerder in de race.
Griffin Peebles wist de nr. 58 GG Classics Ligier in te halen en voorbij te gaan en nam zo de leiding in de LMP3 Pro/Am-categorie in de nr. 66 Rinaldi Racing Ligier. De Australiër leidde een Rinaldi 1-2, terwijl Felipe Laser ook de nr. 58 Ligier passeerde in de laatste paar ronden van de race in de nr. 71 Rinaldi Racing Ligier om de tweede plaats te bemachtigen, terwijl Fraser Ross de derde plaats vasthield voor GG Classics
De nr. 51 AF Corse Ferrari kreeg een drive through penalty voor het veroorzaken van de botsing met de nr. 83 Porsche, waardoor Donno van de leiding afviel en David Fumanelli’s nr. 33 Kessel Racing Ferrari naar de eerste plaats promoveerde, met Murat Cuhadaroglu naast hem op de bovenste trede van het podium om pas de tweede Turkse coureur te worden die een MLMC-race won.
De nr. 11 Code Racing Development Aston Martin Vantage van Philipp Sager en Rory Van Der Steur werd tweede, terwijl Kessel Racing een tweede auto op het GT3-podium had met de nr. 17 Ferrari van Lorenzo Innocenti en Andrea Belicchi die 20 seconden na hun teamgenoten over de finishlijn kwam.
Het Nederlandse More Motorsport met Mark van der Snel wist in de openingsfase om de problemen heen te rijden. Nadat Max van der Snel het stuur overnam wist hij de Ligier als 4e in de LMP3 Pro/Am klasse over de finish te brengen.
Dane Arendsen haalde de finish niet.
De volgende race is in Le Castellet, Frankrijk, op zaterdag 3 mei.
Bron: persbericht Michelin Le Mans Cup