Deze week werd de deelnemerslijst voor de 2024 editie van de 24 uur van Le Mans bekend gemaakt. Een groot deel hiervan wisten we al. De 37 vaste deelnemers aan het World Endurance Championship hebben een gegarandeerde deelname aan de belangrijkste sportscar race van het seizoen. Daarnaast hebben een aantal deelnemers hun plekje op de grid verdiend door in een regionaal kampioenschap een uitnodiging te verdienen. Maar wie gaan de overgebleven plaatsen invullen? We kunnen alvast verklappen dat er in iedere klasse Nederlandse vertegenwoordiging is.

Hypercar
23 auto’s verdeeld over 9 fabrikanten in de hoogste categorie. We moeten heel ver terug in de geschiedenis voor de laatste keer dat er zo’n groot en divers deelnemersveld was. 20 hiervan konden we al, 19 vanuit het WEC en de #311 Whelen Cadillac als IMSA kampioen.
Cadillac komt met 3 auto’s naar Frankrijk. De fabrieksinschrijving met #2 is de vaste WEC deelnemer, Earl Bamber en Alex Lynn zullen deze auto delen met Indycar kampioen Alex Palou. De 2e Cadillac ingeschreven Cadillac is de #3, een auto voor ons Nederlanders om in de gaten te houden. Renger van der Zande deelt deze auto net als in 2023 met lokale held Sebastien Bourdais en meervoudig Indycar kampioen Scott Dixon. De 3e Cadillac op de deelnemerslijst is de #311 Whelen Action Express met Pipo Derani, Jack Aitken en een nog onbekende coureur.
Porsche heeft het grootste aandeel in de Hypercar grid, er staan 6 en misschien zelfs wel 7 Porsche 963’s op de grid. Het Penske fabrieksteam brengt naast de 2 vaste WEC deelnemers een 3e fabrieks 963 naar La Sarthe. Mathieu Jaminet is op dit moment de enige bekend gemaakte coureur voor deze 3e auto, die overigens met het laagste nummer van de 3 gaat rijden. #4 namelijk. Hertz Team Jota en Proton Competition zijn de 2 privateer teams die een Porsche 963 in gaan zetten. Jota heeft met Jenson Button een F1 wereldkampioen aan boord. Proton Competition brengt de auto met #99 op de grid en gaat in de klassieke FAT Porsche livery rijden. Met de #79 bezet Proton de 1e plaats op de reservelijst. Porsche heeft nog wat leveringsproblemen waardoor Proton deze auto nog niet heeft. Als deze auto op tijd komt of als ze de IMSA auto naar Europa laten komen is het aannemelijk dat Proton één van hun LMP2 of LMGT3 inschrijvingen terug trekt zodat ze een 2e Hypercar op de grid kunnen brengen.
Toyota Gazoo Racing brengt zoals we inmiddels gewend zijn 2 GR010 Hybrids mee. Waarvan 1 voor Nyck de Vries. Nyck zou in 2023 al voor Toyota gaan rijden maar liet dit stoeltje schieten toen hij bij Alpha Tauri een F1 kans kreeg. Nu is hij alsnog één van de coureurs bij de regerend WEC kampioen en favoriet om Jan Lammers als Nederlandse Le Mans winnaar op te volgen.
Isotta Fraschini brengt 1 Tipo6-C aan de start. En als we eerlijk zijn, het is het kleinste Hypercar team met de minste ervaring en kwalitiatief te minste coureurs op de Hypercar grid. Maar net als Vanwall en Glickenhaus in de afgelopen jaren is het mooi om ook kleine fabrikanten op de grid te hebben. En wellicht weten ze ons wel te verrassen wanneer de fabrieksteam elkaar tot de limiet pushen.
BMW M Team WRT neemt 2 M Hybrid V8’s mee. Waarbij we als Nederlanders met name de #20 in de gaten gaan houden. Robin Frijns deelt deze auto met Rene Rast en Sheldon van der Linde en heeft daarmee een erg sterk rijderstrio. Bovendien heeft BMW al aangekondigd met deze auto de traditie van art cars voort te zullen zetten. Deze auto zal in Le Mans dus extra opvallen. De andere auto rijdt met #15 en heeft met Dries Vanthoor, Marco Wittmann en Raffaele Marciello de absolute top in de GT racerij aan boord. Maar hoe zullen zij het in een Hypercar gaan doen?
Lamborghini Iron Lynx heeft naast hun vaste WEC auto een 2e Lamborghini SC63 ingeschreven. Met Daniil Kvyat en Romain Grosjean hebben ze 2 oud F1 coureurs in hun line up. Aangevuld met GT sterren als Andrea Caldarelli, Matteo Cairoli, Edoardo Mortara en Mirko Bortolotti.
Alpine is terug in de Hypercar klasse. Toen de Hypercar klasse net nieuw was en alleen Toyota en Glickenhaus een originele Hypercar hadden, mocht Alpine met een gedowntunede Rebellion/Oreca LMP1 mee doen. In 2021 behaalden ze zo een 3e plaats in Le Mans en in 2022 2 WEC overwinningen, maar in 2023 deden ze een stapje terug naar LMP2. In 2024 komen ze met 2 A424 aan de start, en 1 daarvan zal na 33 jaar afwezigheid de naam M. Schumacher dragen. Dit keer geen Michael maar zoon Mick gaat zijn Le Mans debuut maken.
Regerend Le Mans winnaar Ferrari heeft dit jaar een 3e auto in het WEC en daarmee ook in Le Mans. Naast de 2 fabrieks Ferrari AF Corse’s is er een Privateer auto ingeschreven door AF Corse, met Robert Kubica, Robert Schwartzmann en Yifei Ye als coureurs. Formeel is het een privateer inschrijving, maar hoe geloofwaardig is dat als AF Corse zowel het fabrieksteam als de privateer inschrijving runt? Qua uiterlijk is er wel een duidelijk verschil, de fabrieksauto’s zijn rood en de privateer AF Corse heeft een gespiegelde livery en is geel met rode accenten.
Net als in 2023 doet Peugeot ook dit jaar weer met 2 auto’s mee. Wel met een aangepaste versie van de 9X8, zeer waarschijnlijk heeft de auto in het vervolg een achtervleugel. Gaat dit ook betere resultaten brengen?
LMP2
Door de enorme groei van de Hypercar klasse en de beperkte ruimte op de grid, heeft het WEC per 2024 afscheid genomen van de LMP2 klasse. Voor Le Mans zijn 16 van de 62 plaatsen gereserveerd voor LMP2 deelnemers uit de ELMS, ALMS en Imsa. Helaas zien we al enkele jaren weinig variatie in de LMP2, er doen dan dit jaar dan ook alleen maar Oreca 07’s mee.
Proton Competition heeft net als AF Corse in alle 3 de categorieën auto’s ingeschreven. Jonas Ried, de zoon van teameigenaar Christian, is tot nu de enige bekend gemaakte coureur. AF Corse heeft voor Francois Perrodo en zijn teamgenoten Ben Barnicoat en Nico Varrone een auto ingeschreven.
Lange tijd was Vector Sport het team dat voor Isotta Fraschini met de Hypercar zou gaan racen. Eind 2023 kwam plotseling naar buiten dat niet Vector Sport maar Duqueine dit zou gaan doen. Hierop besloot Vector Sport nog een seizoen LMP2 te gaan rijden, waar ze ook Duqueine Team tegen gaan komen.
Ao by TF kennen we van de Rexy Porsche, maar dit keer doen ze met een LMP2 mee. Zouden ze weer met zo’n opvallende livery aan de start komen? In ieder geval hebben ze met Louis Deletraz één van de snelste sportscar coureurs van het moment aan boord.
United Autosports brengt naast hun 2 LMGT3 Mclaren’s ook weer 2 LMP2’s aan de start. 1 voor Filipe Albuquerque en 1 voor Ben Keating, Nico Pino en Ben Hanley.
Nielsen Racing heeft met Albert Costa de winnaar van 2023 binnen de gelederen. IDEC Sport heeft de Nederlander Job van Uitert bij Panis Racing vandaan gehaald. Manuel Maldonado is bij Panis Racing gebleven. DKR Engineering is terug evenals Inter Europol Competition dat hun overwinning uit 2023 komt verdedigen.
Algarve Pro Racing heeft met de titels in de ELMS en Asian Le Mans Series 2 uitnodigingen verdiend en geaccepteerd. Ook Cool Racing staat met 2 auto’s ingeschreven.
LMGT3
De nieuwe categorie in het WEC en Le Mans. Vanaf 2024 zijn de GTE auto’s vervangen door de GT3 klasse. Auto’s die overal ter wereld gebruikt worden en de interesse om daarmee Le Mans te rijden was dan ook groot. Daarom zijn er wat voorwaardes gesteld. Een belangrijke voorwaarde is dat alleen auto’s van fabrikanten die ook aan de Hypercar deelnemen toegelaten zijn, of fabrikanten die nadrukkelijk de intentie uitgesproken hebben dit in de toekomst te gaan doen of een historisch belangrijke binding met het WEC hebben. Per fabrikant zijn er in het WEC maar 2 auto’s toegelaten, in Le Mans zien we alleen Ferrari met meer dan 2 ingeschreven auto’s. Proton heeft wel een 3e Ford Mustang ingeschreven, maar zoals bij de Hypercars al uitgelegd is het erg aannemelijk dat deze nog gaat verdwijnen.
Naast de 2 Vistajet AF Corse Ferrari’s uit het WEC komt ook JMW Motorsport, GR Racing en Spirit of Race met een Ferrari 296 GT3 naar Frankrijk.
Aston Martin verdeeld hun 2 auto’s over 2 teams, de #27 voor Heart of Racing en #777 voor D’Station Racing. Manthey met 2 Porsches, waaronder eentje voor de Nederlander Morris Schuring, Akkodis ASP met 2 Lexus RC F GT3’s en TF Sport heeft de overstap naar Corvette gemaakt.
Team WRT blijft naast de Hypercars bij hun roots, in de GT klasse. Ze zetten 2 BMW M4 GT3’s in, waarvan die met #46 de absolute publiekstrekker voor het hele WEC gaat zijn. MotoGP legend Valentino Rossi gaat zijn Le Mans debuut maken, nadat hij vorig jaar tijdens de Road to Le Mans al in het voorprogramma heeft gereden.
Een andere publiekstrekker zijn de Lamborghini’s van Iron Lynx en Iron Dames. De roze meidenauto zal ook dit jaar weer terugkeren met Michelle Gatting, Sarah Bovy en Dorianne Pin aan het stuur.
United Autosports brengt McLaren terug naar de 24 uur. Gezien de voorwaarden die er gesteld worden, zou dit een voorbode zijn op een mogelijke McLaren Hypercar?