In het weekend van 6 en 7 september staat er een uniek evenement op de agenda. Dan wordt op Spa-Francorchamps namelijk de eerste editie van de Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport verreden. Een 12 uurs race met alleen maar Porsche 911 GT3 Cup auto’s van de huidige 992 generatie. Een populaire auto in de diverse nationale en internationale Porsche Cup’s en in de Endurance races in de 24h series en op de Nordschleife. Dit zal echter de eerste keer zijn dat de Porsche Cup auto’s het circuit tijdens een Endurance race niet met andere auto’s hoeven te delen.

Deze week is de voorlopige deelnemerslijst met bijna 50 inschrijvingen gepresenteerd. Maar laten we voor we daar induiken eerst even samenvatten wat het format van deze race is. De race start zaterdagochtend om 9:45 en finisht 12 uur later, om 21:45 dus. De zon gaat in Spa in september rond 20:00 onder, waardoor de laatste 2 uur van de race dus in het donker verreden zullen worden. Dit zal het endurance gevoel zeker versterken.
REGULATIONS & FORMAT
- Drivers– Between two and four drivers per car
- Classes – PRO, PRO/AM & AM classes
- AM: Bronze drive time free, Silver max 3 hours, Gold and Platinum not allowed
- PRO/AM: Bronze min 5 hours, Silver drive time free, Gold and Platinum max 4 hours
- PRO: Bronze and Silver drive time free, Gold and Platinum max 5 hours
- Categorisation – FIA Driver Categorisation system
- License – Minimum national grade C
- Technical Regulations – In accordance with Super Cup regulations, with exceptions made for official Porsche endurance packages.
- Braking – ABS and TC is allowed
- Qualifying – Three sessions of 15 minutes. If available, the first session must be driven by a Bronze driver. No tyre changes/refuelling allowed. All sessions will be on a new set of tire.
- Pit Stops – 4 mechanics, 2 wheel guns per pit stop, one car controller and optionally one driver assist.
- Fuelling – Fuelling is done with a fuel rig. Fuel rig is being made specially for this event and the only one that is allowed to be used. Minimum refueling time is enforced with a countdown on the lumirank systems.
- Safety Car and FCY – FCY is used to neutralize the race. The pit lane remains open during the FCY. After 9 minutes the Safety Car is deployed. During the Safety Car pit lane will be closed.
- Michelin Tyres – Michelin is the official and single tyre supplier
Vijfvoudig 24H DUBAI-winnaar Black Falcon is een van de veertien verschillende teams die een deelname met meerdere auto’s voor Spa-Francorchamps hebben bevestigd. Het Duitse team, meervoudig VLN-kampioen en winnaar van de Blancpain GT Series Endurance Cup in 2018, heeft aan drie Porsche 992 GT3 Cups deelgenomen.
Black Falcon, een spraakmakende toevoeging aan de 992 Endurance Cup, scoorde zijn eerste grote internationale raceoverwinning op de 24H DUBAI in 2012, en vestigde vervolgens een nieuw 24H DUBAI-record met nog eens vier overwinningen in 2013, 2015, 2018 en 2020. Het op de Nürburgring gevestigde team behaalde in 2013 en 2016 zelfs twee overwinningen tijdens het 24-uursevenement op eigen terrein.
Mühlner Motorsport is sinds 2004 klant bij Porsche en zal ook drie Porsche 992 GT3 Cups rijden in Spa. Eind 2023 heeft het Belgische team bijna 170 overwinningen behaald sinds de start van het raceprogramma in 1989, waaronder titeloverwinningen in het Duitse Endurance Championship en de Nürburgring Endurance Series. Sinds het omarmen van LMP-prototyperacen in 2018 heeft het gelijknamige team van Bernhard Mühlner ook de titels ‘Trophy’ en ‘Junior’ behaald in de door CREVENTIC/ADAC mede georganiseerde Prototype Cup Duitsland in 2022.
Interessant is dat Mühlner Motorsport een van de twee teams is die zijn ingeschreven voor de 992 Endurance Cup en die ook hebben deelgenomen aan de Prototype Cup Duitsland. De andere is MRS GT-Racing, dat tot nu toe de meeste inschrijvingen heeft geregistreerd (vier). MRS GT-Racing is al vijf jaar klant bij Porsche sinds de oprichting als ‘Molitor-Racing-Stuttgart GmbH’ in 1993. MRS GT-Racing heeft deelgenomen aan talloze Porsche Carrera Cups in Europa en Noord-Amerika, en was koploper in de categorie in zowel de ADAC GT als de ADAC GT. Masters en de 24H-SERIE. Het Duitse team kan ook bogen op een van de meest gerenommeerde races in de 31-jarige geschiedenis van de Porsche Mobil 1 Supercup, nadat het tussen 2004 en 2021 regelmatig aan wedstrijden had deelgenomen.
Het Nederlandse Team GP-Elite heeft twee inschrijvingen voor Spa-Francorchamps bevestigd. Het Nederlandse team, opgericht in 2013, is tweevoudig teamkampioen in zowel de Porsche Supercup als de Carrera Cup Duitsland, kampioen in de GT3 Carrera Cup Midden-Oosten en koploper in verschillende regionale Sprint Challenges van Porsche. GP-Elite was klassewinnaar tijdens zijn 24-uursracedebuut in Dubai in 2022 en behaalde zijn eerste algemene overwinning in de 24H SERIES tijdens de Europese seizoensopener in Mugello.

HRT Performance en Speed Lover hebben elk drie auto’s geregistreerd voor de 992 Endurance Cup. Het is passend dat HRT, voormalig klassewinnaar op de 24H DUBAI en momenteel zijn inspanningen concentreert op de Carrera Cup Duitsland, eerder dit jaar een klasseoverwinning van 992 behaalde tijdens de 12H SPA-FRANCORCHAMPS van CREVENTIC.
Bas Koeten Racing, een collega uit de 24H SERIES, zal ook drie 992 GT3 Cups in Spa rijden. Terwijl het gelijknamige team van Bas Koeten de afgelopen jaren veel succes en verschillende klassekampioenschappen heeft genoten in de Ford Fiesta Sprint Cup, BMW M2 CS Racing Cup Benelux en Supercar Challenge, heeft het Nederlandse team zich onlangs gecommitteerd aan een ambitieuzere, Porsche-zware campagne in 2024 met deelname aan de Benelux regionale Sprint Challenge en Carrera Cups.
KKrämer Racing voltooide eerder dit jaar zijn eerste internationale uithoudingsraceprogramma met CREVENTIC en keert terug naar de competitie met de Nederlandse promotor op Spa-Francorchamps met een line-up van twee auto’s. Het Duitse team, in 2016 opgericht door eigenaar Karsten Krämer, maakte in 2018 zijn eerste uithoudingsracestart op de 24 uur van de Nürburgring en heeft sindsdien twee klasseoverwinningen op het evenement behaald, plus een CUP 2-titel en de Porsche Endurance Trophy op de Nürburgring.
Max Kruse Racing, mede opgericht door de voormalige Duitse internationale voetballer Max Kruse en World Touring Car Cup-racewinnaar Benjamin Leuchter, zal op 6 en 7 september zijn uithoudingsracedebuut maken met CREVENTIC. Het Duitse team was aanvankelijk een TCR-deelnemer in de NLS, maar omarmde de Porsche Cup-competitie voor 2023 en heeft twee Porsche 992 GT3 Cups ingeschreven voor de 12-uursrace.
EST1 Racing brengt ook twee Porsches naar Spa. Na verschillende seizoenen van regionale competitie in Oost-Europa breidde het team uit Estland zijn programma in 2023 uit met campagnes in zowel de GT Cup Open als de Carrera Cup Benelux, evenals geselecteerde starts in de 24H SERIES. Op dezelfde manier heeft Neuhofer Rennsport, een andere nieuwkomer in de 24H SERIES, deelgenomen aan twee Porsche 992 GT3 Cups. De racetak van de familieautodealer uit Markus en Felix Neuhofer in Gröbenzell werd ruim twintig jaar geleden opgericht vanuit ‘Porsche-passie’.
SebLajoux Racing zet zijn band met het Luxemburgse DUWO Racing voort met een inspanning met twee auto’s in misschien wel een van de zwaarste uitdagingen tot nu toe tijdens de 992 Endurance Cup. De twee door Hans Weijs Motorsport ingeschreven Porsches, gerund door Hans Weijs Jr., nummer twee van het Junior World Rally Championship, behaalden een podium in de 992-AM-klasse tijdens hun 24H SERIES-debuut tijdens de 12H SPA-FRANCORCHAMPS van dit jaar, en hopen de Nederlandse teams successen, zowel op de rallyetappes in de beginjaren als meer recentelijk in de Porsche Carrera Cup Benelux.
Toro Verde GT rondt de inzendingen met meerdere auto’s voor Spa af. Na een eerste run in de GT2 European Series debuteerde het Britse team in 2022 in de Porsche Carrera Cup GB en is sindsdien uitgebreid naar een campagne met twee auto’s voor 2024, waaronder een deelname aan de Porsche Sprint Challenge GB. Toro Verde won ook de titel van GTX Teams in CREVENTIC’s 24H SERIES Middle East Trophy in 2023/2024.
Tot dusver completeren nog twaalf teams het deelnemersveld, die elk een inspanning met één auto hebben geregistreerd. Van die twaalf zal de helft voor de eerste keer deelnemen aan een CREVENTIC-evenement.
Voormalige 24H SERIES-kampioenen Porsche Lorient Racing en Team Sorg Rennsport zullen in Spa CREVENTIC-fans achter zich hebben. Porsche Lorient Racing, de racetak van de in Lanester gevestigde dealer van het Duitse merk, is tweevoudig 911 Cup-kampioen in de 24H SERIES, terwijl Sorg Rennsport, achtvoudig klassewinnaar op de 24 uur van de Nürburgring, de 24H SERIES won. Algemene titel ‘Continenten’ van GT Teams in 2020.
De solo-Porsche van Manthey Racing zal worden ingeschreven als ‘Porsche Track Experience (PTE) powered by Manthey-Racing’, als knipoog naar het baanrace-trainingsprogramma van het Duitse merk. Manthey, opgericht als ‘Olaf Manthey Racing’ in 1996, kreeg snel bekendheid met vier opeenvolgende kampioenschapsoverwinningen in de Porsche Supercup, en heeft sindsdien spraakmakende teamkampioenschappen veiliggesteld in zowel het FIA World Endurance Championship als de DTM, evenals 24-uursraces gewonnen op zowel de Nürburgring (zeven algemeen) als Le Mans (vijf, LMGT).
EBM, het gelijknamige team van tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans en FIA World Endurance-kampioen van 2017 Earl Bamber, keert terug naar de CREVENTIC-competitie in Spa. Door EBM ingeschreven en/of ondersteunde GT-auto’s nemen regelmatig deel aan de regionale Carrera Cup en Sprint Challenges van het Duitse merk in Europa, Noord-Amerika, Azië en Australië, evenals aan programma’s met meerdere klassen in de GT World Challenge en de 24H SERIES.
Belgium Racing Team is sinds 2010 klant bij Porsche en behaalde vorig jaar zijn meest recente titel in de Porsche Endurance Trophy Benelux. De Duitse Team Laptime Performance is een vaste waarde in de Porsche Sports Cup Deutschland en, meer recentelijk, in de Sprint Challenge Zuid-Europa.
Het Oostenrijkse Elfer Motorsport, dat de in Weiz gevestigde Auto Köck-dealer vertegenwoordigt, en de nieuw gevormde Belgische Sparx Group (ingeschreven als ‘SRX Competition’) zullen beide in september hun eerste 12-uurs motorraces starten. Het Portugese P21 Motorsport, sinds 2021 een vaste waarde op CREVENTIC’s 6H ABU DHABI en officiële partner van Porsche’s Sprint Challenge Iberica, keert intussen terug naar de CREVENTIC-competitie op Spa-Francorchamps, net als Porsche Carrera Cup Benelux koploper PGmotorsport.nl.
Het Poolse PTT Racing, dat met twee auto’s in de ESET Cup Series rijdt, en voormalig Belgisch GT-kampioen NGT Racing, dat momenteel deelneemt aan de Porsche Carrera Cup Benelux, completeren de voorlopige deelnemerslijst tot nu toe.
Sportscar Nederland en Volgaspics.nl hebben al vaker de diverse Porsche Cup’s voor de lens gehad, en een Endurance race met deze auto’s kunnen wij dan ook niet overslaan.
Eind 2022 nam Hans Weijs Motorsport hun eerste Porsche Cup auto in ontvangst. Wij kregen toen de uitnodiging voor een taxirit over Zandvoort.