ELMS 4H Spa-Francorchamps 2024

Zondag 25 Augustus trok het European Le Mans Series veld naar België om daar de 4 uur van Spa-Francorchamps te rijden. Dit keer niet zoals gebruikelijk eind september, maar ruim een maand eerder in Augustus. En dat was goed te merken aan de weersomstandigheden. Dit keer geen herfstweer maar gedurende het weekend werd er een zomerse 30 graden bereikt. Met Job van Uitert en Bent Viscaal stonden er 2 Nederlanders aan de start, Sarah Bovy was de enige Belgische deelnemer tijdens de thuisrace voor de Nederlandse en Belgische sportscar coureurs. Voor de 2 Nederlanders verliep de race een stuk beter dan voor onze zuiderbuur.

Job van Uitert en zijn teamgenoten Reshad de Gerus en Marco Siebert kenden met hun IDEC Sport Oreca een moeizame kwalificatie. Ze wisten niet verder dan een 10e plaats in LMP2 te kwalificeren, op 1,2 seconde van de pole. Maar zoals de kenners van de sport weten, is de kwalificatie in deze tak van de autosport niet zo belangrijk. De race duurt 4 uur en dus is er voldoende tijd om posities goed te maken. En dat is precies was het IDEC Sport trio deed waardoor ze aan het eind van de race op een 3e plaats over de finish kwamen. En zo hadden we met Job van Uitert dus een Nederlander op het overall podium.

In LMP2 Pro/Am stond Bent Viscaal en zijn Proton Competition teamgenoten Giorgio Roda en Rene Binder aan de start. Zij misten de LMP2 Pro/AM pole op 0,033 sec en mochten daarmee van de 2e startplaats in de klasse vertrekken. Gedurende de gehele race zijn ze op podium koers gebleven en finishten waar ze de race begonnen zijn: op de 2e plaats in Pro/Am. Zo verlieten beide Nederlandse coureurs de Ardennen met een beker in hun bagage.

Voor Sarah Bovy en haar Iron Dames collega’s Rahel Frey en Michelle Gatting was het een week om heel snel te vergeten. De week begon met het trieste nieuws dat Iron Lynx/Dames rijderscoach Luca Persiani bij een offroad ongeluk om het leven was gekomen. Tijdens de vrije training op vrijdag raakt Rahel Frey bij een crash betrokken. Er moet een nieuwe Porsche opgebouwd worden en deze is bij de start van de kwalificatie op zaterdag pas klaar. Sarah Bovy weet de auto op een, gezien de omstandigheden, nette 5e plaats in LMGT3 te kwalificeren. Na een solide start van de race weet Bovy zich op te werken naar een 2e plaats tot ze in Les Combes letterlijk tegen de achterkant van de Iron Lynx Lamborghini aanrijdt. Ze schrikt van de lagere bochtensnelheid van de Lamborghini, wijkt uit waardoor ze spint en de #55 Spirit of Race Ferrari raakt. De #50 Formula Racing Ferrari zit vlak achter het incident, wijkt uit maar crasht door het natte gras alsnog in de muur. Bovy komt er qua schade het beste van allemaal af, met een gescheurde bumper kan zij al snel haar weg weer vervolgen. Iets wat met ductape bij de volgende pitstop goed te verhelpen is. Wanneer beide Ferrari’s opgeruimd zijn en de Safety Car de baan weer verlaat raakt de Iron Lynx Lamborghini bij een incident in La Source betrokken, ze worden door een prototype van de baan gereden. Bij Eau Rouge blijkt er te veel schade te zijn om in te kunnen sturen. Sarah Bovy zit net aan de verkeerde kant en wordt door de onbestuurbare Lamborghini meegenomen in de crash. Hiermee kwam er voor de Iron Dames een einde aan een hectische week.

De strijd om de overwinning in LMP2 ging de hele race tussen AO by TF en Inter Europol Competition, uiteindelijk zat er na 4 uur racen maar 1,1 sec tussen de winnaar en P2. Ook de strijd om plaats 3 en 5 was erg close op de eindstreep. Zoals al eerder genoemd pakt Job van Uitert met IDEC Sport de 3e plaats, met maar 1,2 sec voorsprong op de andere Inter Europol Competition auto. Cool Racing eindigde 1,6 seconde voor Panis Racing op plaats 5.

AF Corse won met Francois Perrodo, Mathieu Vaxiviere en Alessio Rovera de LMP2 Pro/am klasse. Gevolgd door de Proton Competition van Bent Viscaal en Algarve Pro Racing op de 3e plaats.

Eurointernational wist met de overwinning in LMP3 hun leiding in het kampioenschap te verstevigen. DKR Engineering verspeelde met een spin in de laatste bocht een podiumplaats, toen ze eenmaal weer in het goede spoor stonden waren ze al terug gevallen naar een 7e plaats.

LMGT3 was een ware slijtageslag. 5 van de 11 auto’s haalden de finish niet. De tijdsverschillen tussen de 6 finishende auto’s waren ook veel groter dan in de andere klasses. Het podium werd volledig met Ferrari 296 GT3’s gevuld. De overwinning ging naar Kessel Racing, GR Racing werd 2e en het laatste podiumplekje was voor AF Corse.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait