FIA WEC: 2025 Deelnemerslijst

De voorlopige deelnemerslijst voor het 2025 seizoen is bekend gemaakt. Nog lang niet alle coureurs zijn bekend gemaakt maar we weten wel welke teams en auto’s aan de start zullen verschijnen. Op dit moment is Nyck de Vries bij Toyota de enige Nederlander op de lijst. Onze zuiderburen hebben met Dries en Laurens Vanthoor, Stoffel Vandoorne en Maxime Martin al meerdere coureurs bevestigd voor 2025.

Grote afwezige op de lijst is Lamborghini. Zowel in Hypercar als LMGT3 zien we ze in 2025 niet terug. Mogelijk dat ze er in 2026 weer bij zijn als de nieuwe Temerario GT3 debuteert. Mercedes-Benz neemt in LMGT3 de plek van Lamborghini in, in Hypercar is er geen vervanging. De verplichting om per merk met minimaal 2 Hypercars op de grid te staan bleek niet haalbaar te zijn voor Lamborghini. In IMSA blijft de SC63 wel rijden, dus het is zeker nog geen definitief afscheid.

Aston Martin

Aston Martin verschijnt in Qatar met 2 Valkyries aan de start. Ze hebben in traditionele James Bond stijl gekozen voor startnummers 007 en 009. Zoals verwacht is Harry Tincknell bevestigt voor de 007, de Spanjaard Alex Riberas staat met de 009 ingeschreven. De overige coureurs worden op een later moment bekend gemaakt.

In LMGT3 neem Aston Martin afscheid van het Japanse D’Station Racing, het Zwitserse Racing Spirit of Leman maakt de stap uit het ELMS naar het WEC. De Amerikaan met de Nederlandse achternaam, Derk Deboer, en Valentin Hasse-Clot zijn de bevestigde coureurs. De 2e LMGT3 Aston Martin blijft voor The Heart of Racing en teameigenaar Ian James. The Heart of Racing is ook de drijvende kracht achter de Hypercar Valkyrie.

Porsche

Porsche Penske Motorsport heeft voor de duo’s Vanthoor/Estre en Andlauer/Christensen wederom 2 fabrieks 963’s ingeschreven. Proton Competition is na het vertrek van Hertz Team Jota het enige klantenteam met een 963. Neel Jani is tot nu toe als enige coureur ingeschreven.

In LMGT3 is het wederom Manthey Racing dat namens Porsche de auto’s inzet. Dit keer niet meer voor het WK winnende PureRXcing en Le Mans winnaars EMA, maar voor Iron Dames dat de overstap vanaf Lamborghini maakt en 1st Phorm van Ryan Hardwick dat uit de Proton Ford Mustang komt. Iron Dames reed in 2024 al met een Porsche in de ELMS waardoor het voor Rahel Frey en Michelle Gatting een bekende auto zal zijn, Celia Martin komt uit de Le Mans Cup Lamborghini van Iron Dames. Riccardo Pera en Richard Lietz zullen bij Hardwick instappen

Toyota

Bij Toyota zien we geen veranderingen. Ze houden vast aan de 2 rijders trio’s dat in 2024 het constructeurs kampioenschap wist te winnen. We zien Nyck de Vries dus weer terug keren in de auto met startnummer 7. Op management niveau zijn er wel wat veranderen. De Nederlandse teamdirecteur Rob Leupen is nog voor heet einde van het 2024 seizoen vertrokken bij het team.

Lexus

Akkodis ASP keert in 2025 weer terug met 2 Lexus RC-F LMGT3’s, Ben Barnicoat en Jose Maria Lopez zijn als coureurs aangekondigd. Waarschijnlijk is dit een afscheidstournee voor de RC-F, Toyota/Lexus zijn al volop aan het testen met de nieuwe GT3. De verwachting is dat deze in 2026 zal debuteren.

Cadillac

In 2025 zullen er gedurende het hele seizoen 2 Cadillac’s aan de start staan. Hertz Team Jota neemt het stokje als fabrieksteam over van Chip Ganassi Racing. De rijdersbezetting bestaat uit een mix van Cadillac en Jota coureurs. Waaronder de F1 wereldkampion van 2009, Jenson Button.

Corvette

Net als in 2024 zet TF Sport de 2 Corvette’s in met Daniel Juncadella en Charlie Eastwood als coureurs. Hun teamgenoten zijn nog niet bekend gemaakt.

BMW

WRT keert terug met 2 M Hybrid V8’s voor Dries Vanthoor en Rene Rast. In LMGT3 staan er 2 M4’s ingeschreven voor Augusto Farfus en Maxime Martin. Grote afwezige is het startnummer 46 van Valentino Rossi. Het zou echt een aderlating voor het WEC zijn als een publiekstrekker als Rossi er niet meer bij is.

Alpine

Alpine staat met 2 auto’s voor Charles Milesi en Paul-Loup Chatin ingeschreven. Op de rest van de line-up moeten we nog even wachten.

Ferrari

Weinig verandering bij Ferrari. De 2 fabrieksauto’s behouden hun coureurs. Alleen bij de privateer AF Corse is er 1 verandering. Robert Schwartzman in overgestapt naar de indycar, zijn plek wordt overgenomen door de Brit Phil Hanson.

Peugeot

Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne zijn de 2 aangemelde coureurs voor Peugeot. We weten dat Malte Jakobsen ook in zal stappen, het is alleen nog afwachten of dit in wagen 93 of 94 gaat zijn.

Mclaren

United Autosports zet 2 keer een Mclaren 720S GT3 in voor Marino Sato en Gregoire Saucy.

Ford

Proton Competition heeft 2 Mustang’s ingeschreven. Net als in 2024 zijn Ben Barker en Dennis Olsen de coureurs.

Mercedes

Mercedes en Le Mans, het is een ongelukkig combinatie gebleken. In 1955 waren zevbetrokken bij de dodelijkste autosportcrash ooit. In 1999 kozen meerdere Mercedessen het luchtruim waarna Mercedes zich direct terug trok en aankondigden aan nooit meer terug te keren naar Le Mans. Met dank aan Iron Lynx zijn ze in 2025 na een afwezigheid van 26 jaar weer terug. Na het terug trekken van Lamborghini heeft Iron Lynx de overstap naar Mercedes gemaakt. Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni zijn de ingeschreven coureurs voor de 2 AMG’s.

Dankzij het vertrek van Lamborghini en Isotta Fraschini zijn er voor 2025 maar 36 van de 40 beschikbare plaatsen ingevuld. Waar het dus de bedoeling was om met de 2 verplichte auto’s per merk de grid vol te krijgen heeft het er juist toe geleid dat we 2 fabrikanten kwijt zijn geraakt.

2025_FIA_WEC_Season_Provisional-Entry-List_v2

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait